Kursbeskrivning
Speldesign och mekanik (intensiv)
Drömmer du om att skapa egna spel som verkligen engagerar och fängslar spelare? Vår intensiva kurs i Speldesign och Mekanik ger dig verktygen för att förverkliga dina idéer genom att skapa ett komplett designdokument för ditt eget spelkoncept.
Under två veckor kommer du att:
• Lära dig grundläggande och avancerade speldesignprinciper som gör spel roliga och engagerande
• Utveckla en egen spelidé och omsätta den i ett professionellt designdokument
• Få djupgående konstruktiv feedback på ditt designdokument från en erfaren speldesigner
• Förstå hur man balanserar spelmekanik, progression och spelarengagemang utan tekniska förkunskaper eller programmering
Kursen fokuserar på föreläsningar, interaktiva diskussioner och praktiska övningar som hjälper dig att konkretisera dina idéer och förbereda dig för nästa steg i din spelutvecklingsresa.
Ta steget och förverkliga dina spelidéer! Anmäl dig idag och lär dig skapa ett professionellt designdokument som kan bli grunden för ditt nästa spel.
Kommande kursstarter
Målgrupp
Denna kurs är för dig som:
• Är aspirerande speldesigner eller spelentusiast
• Vill fördjupa din förståelse för speldesign och spelmekanik utan att behöva programmera
• Har kreativa idéer för spel och vill lära dig hur man strukturerar dem i ett designdokument
• Inga specifika förkunskaper krävs; endast en passion för spel och kreativt tänkande
Upplägg
• Föreläsningar: Kursledaren håller inspirerande föreläsningar med fokus på teori och praktiska exempel
• Praktiska Övningar: Under och mellan sessionerna arbetar du på ditt eget designdokument
• Interaktiva Diskussioner: Möjlighet att ställa frågor och diskutera med kursledaren och andra deltagare
• Personlig Feedback: Kursledaren ger djupgående konstruktiv feedback på ditt designdokument
• Flexibelt Lärande: Tillgång till material och inspelningar för repetition och fördjupning
Kursinnehåll
Session 1: Onsdag 6 november, 17:30–20:00
• Introduktion till Speldesign
• Vad gör ett spel engagerande?
• Grundläggande koncept och terminologi
• Spelmekanik och Dynamik
• Hur olika mekaniker påverkar spelupplevelsen
• Workshop
• Brainstorming av spelidéer och konceptualisering
Mellan Session 1 och 2: Uppgift
• Välj din spelidé och börja skissa på huvudkomponenterna i ditt
designdokument
Session 2: Måndag 11 november, 17:30–20:00
• Att Skapa Engagerande Spel
• Flow, spelarens motivation och belöningssystem
• Strukturera Ditt Designdokument
• Viktiga delar: gameplay, story, karaktärer, nivåer m.m.
• Workshop
• Diskutera dina idéer och få feedback för att förfina ditt koncept
Mellan Session 2 och 3: Uppgift
• Arbeta vidare på ditt designdokument; fokusera på att utveckla gameplay och
spelmekanik
Session 3: Onsdag 13 november, 17:30–20:00
• Balans och Progression
• Skapa rätt utmaning och progression för spelaren
• Nivådesign och Världsbyggande
• Tekniker för att designa engagerande nivåer och spelvärldar
• Workshop
• Presentera delar av ditt designdokument och få konstruktiv feedback
Mellan Session 3 och 4: Uppgift
• Slutför ditt designdokument och förbered en kort presentation
Session 4: Måndag 18 november, 17:30–20:00
• Presentation av Designdokument
• Dela ditt färdiga designdokument med gruppen.
• Individuell Feedback
• Få djupgående konstruktiv feedback från kursledaren.
• Avslutning och Nästa Steg
• Tips för hur du kan ta ditt designdokument vidare mot utveckling
• Utdelning av diplom
Kursledare
Kursen leds av William, en erfaren speldesigner med passion för att hjälpa andra att förverkliga sina spelidéer. Med flera års erfarenhet inom spelindustrin delar William med sig av sina kunskaper och ger värdefulla insikter i speldesignens värld.
Intresseanmälan
Välkommen till GameLabs - din partner i spelutvecklingens värld
Vi är en specialiserad utbildningsplattform som brinner för att hjälpa både nybörjare och erfarna utvecklare att förverkliga sina drömmar inom spelindustrin. • Expertis och Erfarenhet: Våra kursledare har mångårig erfarenhet inom spelutveckling och AI och delar med sig av praktiska...