Sök kurs 👉

Spelutveckling i Unity

Längd
60 timmar - Läs i egen takt
Pris
8 795 SEK inkl. moms
Nästa kurstillfälle
Valfritt se detaljer
Utbildningsform
Kurs
Längd
60 timmar - Läs i egen takt
Pris
8 795 SEK inkl. moms
Nästa kurstillfälle
Valfritt se detaljer
Utbildningsform
Kurs
Från 8 795 SEK inkl. moms / person

Kursbeskrivning

 Spelutveckling i Unity

Gå en spelutvecklingsutbildning i Unity!

I denna kursen lär vi oss bygga spel med spelmotorn Unity. Unity är ett av världens mest använda ramverk för spelprogrammering.  

Spel som Among Us, Fall Guys och Pokemon Go är byggda med hjälp av Unity. Fördelen för dig som vill pröva unity är att det är enkelt att komma igång och ramverket är gratis att använda. 

Kursen låter dig lära känna Unity, går igenom de viktigaste momenten och möjliggör även att du själv bygger ett helt eget spel . 

Målgrupp

Vill du lära dig bygga spel med hjälp av spelmotorn Unity? Denna kursen passar dig som har lite datorvana, men kräver inga specifika förkunskaper.

Omställningsstudiestödet

För dig som är berättigad till omställningsstudiestöd:

Denna kursen är lämplig för dig som antingen vill kompetensutveckla dig eller kompetensförflytta dig. Du kan efter slutförande av denna kurs läsa ytterligare kurser eller använda kunskapen och färdigheterna du erhåller för att byta arbete eller utveckla din befintliga arbetsroll.

Är du intresserad av att gå kurserna inom ramarna för omställning prata med din handläggare.

Kursintyg

Diplom efter genomförd utbildning. Diplomering ställer inga krav på inlämning av övningsuppgifter, instuderingsfrågor eller prov.

Certifikat efter genomförd utbildning och godkänt arbetsprov. Diplomering och certifiering sker helt på distans, på tider som passar dina förutsättningar.

Upplägg och kursinnehåll

Upplägg

1 termin deltid/60 studietimmar. Du bestämmer själv din studietakt och hur du vill lägga upp dina studier som passar dig bäst. Studietiden kan variera från person till person men räkna med cirka 60 studietimmar för att slutföra de moment som utbildningen består av. Det finns inga hålltider eller deadlines så du kan enkelt kombinera dina studier med heltidsjobb eller föräldraledighet. 

Utbildningen är fördelad på 15 lektioner som täcker de mest centrala delarna av spelutveckling. Tanken är att videoavsnitten varvas med praktiska uppgifter efter varje avsnitt. Videoavsnitten är tänkt som en röd tråd som leder dig genom alla 15 lektionerna. 

Under utbildningen kommer du att få en mängd praktiska uppgifter som du behöver göra för att befästa kunskapen som du tar till dig från avsnitten. Utan att göra dessa kommer inte kunskapen fastna.  

Förutom materialet, så kommer du under kursens gång att kunna ställa frågor till kursledaren dels via epost men även via Distansakademins egna community som ni får tillgång till helt gratis. 

Du kommer också att bjudas in till digitala träffar där du kan ställa frågor, diskutera olika frågor och ta del av inspirerande case. 

Kursinnehåll

1. Introduktion 
I denna föreläsning går vi igenom hur man laddar ner och installerar den programvara man behöver för att göra ett spel i Unity. Vi lär oss också att programmera ett objekt att röra på sig när vi vill. 

2. GameObjects, transforms och hierarkin 
I denna föreläsning lär vi oss vad ett GameObject och en transform är. Vi lär oss också om child-objects och hur man skapar dessa. 

3. Scener, material och lampor 
I denna föreläsning skapar vi en scen med ett golv och väggar. Vi går även igenom hur material och lampor fungerar. 

4. Skript och variabler 
Vi går igenom vad en komponent är och hur man skapar ett skript för att kunna programmera spelaren som vi vill. Vi lär oss även vad en variabel är. 

5. Ändra värden på variabler 
Vi lär oss olika sätt att ändra värden på variabler. Även hur du kan ändra dessa värden i Unity medans spelet körs. 

6. Funktioner 
I denna föreläsning lär vi oss att skapa en funktion. Vi lär oss även hur man skickar in parametrar i en funktion. 

7. Inputs och rörelse 
I denna föreläsning lär vi oss att läsa av om en knapp är nedtryckt. Med hjälp av detta får vi vår kub att flytta på sig om vi trycker på knappen. 

8. Hjälp-metoder 
I denna föreläsning går vi igenom några nödvändiga hjälp-metoder för att modifiera värden. 

9. Character Controller och inputs 
I denna föreläsning lär vi oss hur vi läser inputs på ett annat sätt än tidigare. Vi går även igenom hur vi kan få spelaren att flytta på sig på ett bättre sätt än tidigare. 

10. Prefabs och Instantiate 
I denna föreläsning lär vi oss att skapa prefabs. Vi går även igenom hur man under spelets gång, lägga till dessa i spelet för att sedan kunna skjuta iväg bollar. 

11. Skapa en fiende 
I denna föreläsning lär vi oss att skapa fiender som hela tiden åker mot vår spelare. 

12. Placera ut flera fiender Automatiskt 
I denna föreläsning lär vi oss att placera ut våra fiender automatiskt och att sedan få dom att följa efter vår spelare. Detta gör vi med hjälp av raycasts. 

13. Kollisioner 
I denna föreläsning lär vi oss att använda kollisioner. Med hjälp av detta gör vi så att våra fiender försvinner när de blir träffade av bollarna. Vi går även igenom hur vi gör en for-loop och en array. 

14. Spelar-hälsa 
I denna föreläsning lär vi oss att spara vår spelarnas hälsa. Vi lägger även till så att om en fiende rör spelaren så tar vi skada. 

15. Användargränssnitt 
I denna föreläsning lär vi oss att skapa en enkel UI. Vi gör även så att spelarens hälsa visas i en mätare. 

Rätt dator för kursen

Apple har nyligen introducerat en ny generation av Mac-datorer som använder sina egna M1 och M2 chips istället för de traditionella Intel-processorer som tidigare användes. Tyvärr är det inte möjligt att genomföra denna kurs på en Mac-dator med M1 eller M2 chip. Anledningen till detta är att kursen kräver vissa mjukvaror som för närvarande inte är kompatibla med dessa chip. Vi rekommenderar att använda en dator med en Intel- eller AMD-processor för att genomföra kursen. Vi vill gärna att våra elever har en sömlös och smidig upplevelse under hela kursen, och därför är det viktigt att använda en dator som uppfyller alla våra hårdvarukrav. Kursen kräver en dator med Windows för att kunna genomföra alla moment. Om du har några frågor eller behöver hjälp med att hitta rätt dator för att genomföra kursen, vänligen kontakta oss så hjälper vi dig gärna.

Kostnader

Denna utbildning är inte CSN-berättigad.

Betalning sker med kort eller mot faktura och det finns även möjlighet att dela upp betalningen på upp till 12 månader räntefritt eller upp till 24 månader (ränta tillkommer). Detta görs via vår partner SVEA ekonomi.  

Ångerrätt 14 dagar gäller. 

Företag kan välja att betala med kort eller mot faktura. 

Kursledare

Jakob Forsbacka 

Jakob har byggt flera spel som finns till försäljning på bl.a. spelmarknadsplatsen Steam, han är en dedikerad spelutvecklare med förkärlek för robotspel och att lära ut programmering.

Jacob

Intresseanmälan

Intresseanmälan

Intresserad av Spelutveckling i Unity och vill veta mer? Kontakta kursarrangören direkt! En intresseanmälan är kostnadsfri och inte bindande.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämpas.

Recensioner

Snittbetyg: 4

Baseras på 1 recensioner
Recensioner publiceras enligt vår recensionspolicy.
Skriv en recension
Fredrik
4/5
09 mar 2023

väldigt matnyttig, dvs det var roligt att få utforska Unity. jag hade hoppats på att få fler användbara övningsuppgifter