Kursbeskrivning
Introduktion till Unity
Vill du lära dig att utveckla spel i en av världens mest populära spelmotorer? Vår kurs Introduktion till Unity ger dig grunderna du behöver för att börja skapa dina egna spel. Under åtta veckor kommer du att steg för steg lära dig att navigera i Unity, förstå C# programmering, skapa spelobjekt och bygga ett eget spelprojekt från grunden. Kursen är utformad för nybörjare och ger dig praktisk erfarenhet genom hands-on övningar och projekt. Efter kursen kommer du att ha självsäkerheten och kunskapen att fortsätta din resa inom spelutveckling.
Ta chansen att lära dig spelutveckling med Unity och börja skapa dina egna spel! Anmäl dig idag och starta din resa inom spelindustrin.
Kommande kursstarter
Målgrupp
Denna kurs är för dig som:
• Är nybörjare inom spelutveckling och vill lära dig Unity från grunden
• Har ett intresse för spel och vill förstå hur de skapas
• Inga tidigare erfarenheter av programmering eller spelmotorer krävs
Kursinnehåll
Tillfälle 1: Måndag 27 januari, 17:30–20:00
• Introduktion till Unity och Spelutveckling
• Installera och konfigurera Unity
• Genomgång av Unity Editor-gränssnittet
• Skapa ditt första projekt och förstå projektstrukturen
Tillfälle 2: Måndag 3 februari, 17:30–20:00
• Grundläggande C#-Programmering i Unity
• Introduktion till C#-skript i Unity
• Variabler, datatyper och grundläggande syntax
• Skapa och tillämpa enkla skript på GameObjects
Tillfälle 3: Måndag 10 februari, 17:30–20:00
• GameObjects och Komponenter
• Förståelse för GameObjects och komponentbaserad design
• Använda inbyggda komponenter som Rigidbody och Collider
• Manipulera transformering (position, rotation, skala)
Tillfälle 4: Måndag 17 februari, 17:30–20:00
• Skapa Interaktivitet och Input
• Hantera användarinput via tangentbord och mus
• Implementera spelarkontroller för rörelse och interaktion
• Enkel fiende-AI och grundläggande spelmekanik
Tillfälle 5: Måndag 24 februari, 17:30–20:00
• Arbeta med Prefabs och Instansiering
• Skapa och använda prefabs för effektiv utveckling
• Instansiera objekt under spelets gång
• Hantera enkel objektpoolering
Tillfälle 6: Måndag 2 mars, 17:30–20:00
• Användargränssnitt (UI) och Ljud
• Introduktion till Unity UI-systemet
• Skapa menyer, knappar och andra UI-element
• Lägga till ljud och musik i ditt spel
Tillfälle 7: Måndag 9 mars, 17:30–20:00
• Bygga och Exportera Ditt Spel
• Förberedelser för att bygga ditt spel för olika plattformar
• Optimering och prestandaförbättringar
• Testning och felsökning
Tillfälle 8: Måndag 16 mars, 17:30–20:00
• Avslutande Projekt och Nästa Steg
• Presentation av deltagarnas spelprojekt
• Feedback och förbättringsförslag
• Introduktion till vidare ämnen och möjligheter inom Unity
Upplägg
Upplägg
• Onlineföreläsningar: Varje tillfälle består av interaktiva föreläsningar där kursledaren demonstrerar och förklarar veckans ämne
• Praktiska Övningar: Under och mellan tillfällena arbetar du på praktiska uppgifter för att tillämpa det du lärt dig
• Personlig Feedback: Kursledaren finns tillgänglig för frågor och ger individuell hjälp vid behov
• Flexibelt Lärande: Inspelningar av föreläsningarna och kursmaterial finns tillgängliga för repetition eller om du missar ett tillfälle
Kursledare
Kursen leds av William, en erfaren spelutvecklare med specialisering inom Unity och C#. Med en passion för att lära ut och flera års erfarenhet av att skapa spel guidar William dig genom kursen med fokus på praktisk tillämpning och att göra lärandet roligt och engagerande.
Intresseanmälan
Välkommen till GameLabs - din partner i spelutvecklingens värld
Vi är en specialiserad utbildningsplattform som brinner för att hjälpa både nybörjare och erfarna utvecklare att förverkliga sina drömmar inom spelindustrin. • Expertis och Erfarenhet: Våra kursledare har mångårig erfarenhet inom spelutveckling och AI och delar med sig av praktiska...