Sök kurs 👉

Introduktion till avancerad AI i spelutveckling och spelprogrammering

GameLabs, Distans
Längd
15 timmar
Pris
12 995 SEK
Nästa kurstillfälle
25 november, 2024 se detaljer
Utbildningsform
Kurs
Längd
15 timmar
Pris
12 995 SEK
Nästa kurstillfälle
25 november, 2024 se detaljer
Utbildningsform
Kurs
Få mer information om kursen 👍

Kursbeskrivning

Introduktion till avancerad AI

Introduktion till avancerad AI

Vill du integrera avancerad AI i dina spel och skapa mer dynamiska och engagerande spelupplevelser? Vår kurs Introduktion till avancerad AI i spelutveckling och spelprogrammering ger dig en praktisk och teoretisk förståelse för moderna AI-tekniker inom spelutveckling.

Under två veckor kommer du att:


Utforska och implementera olika AI-metoder såsom Finita Tillståndsmaskiner (FSM), Decision Trees, Goal-Oriented Action Planning (GOAP), Utility AI och integration av ChatGPT API
Få praktisk erfarenhet genom att skapa enkla exempelimplementationer av varje AI-teknik
Förstå kapaciteten och begränsningarna hos dessa AI-metoder och när de bör användas
Diskutera och analysera hur avancerad AI kan förbättra spelupplevelsen och engagera spelare på djupare nivåer

Kursen är utformad för att ge dig en solid grund i avancerad spel-AI på en tillgänglig teknisk nivå, med fokus på praktisk tillämpning och inspiration för dina egna projekt.

Ta chansen att fördjupa dina kunskaper inom spelutveckling och lär dig hur avancerad AI kan förvandla dina spelupplevelser. Anmäl dig idag och upptäck potentialen i modern spel-AI!

Är du intresserad och vill veta mer om kursen?

» Vänligen fyll i en intresseanmälan nedan

Kommande kursstarter

1 tillgänglig kursstart

25 november, 2024

  • Kurs
  • Distans

Målgrupp

Denna kurs är för dig som:


• Är spelutvecklare eller programmerare som vill fördjupa dina kunskaper inom spel-AI
• Har grundläggande erfarenhet av spelprogrammering och vill lära dig avancerade AI-tekniker
• Är intresserad av hur AI kan användas för att skapa mer dynamiska och engagerande spel.

Förkunskaper:

• Grundläggande programmeringskunskaper (t.ex. C# i Unity eller motsvarande)
• Erfarenhet av en spelmotor (t.ex. Unity eller Unreal Engine) är fördelaktigt men inte ett krav

Kursinnehåll

Session 1: Måndag 25 november, 17:30–20:00


• Introduktion till Avancerad Spel-AI
• Översikt av AI i spelutvecklingens historia och nutid
• Finita Tillståndsmaskiner (FSM)
• Grundläggande koncept och struktur
• Exempel på FSM i spel
• Praktisk Övning
• Skapa en enkel FSM för en NPC-karaktär

Mellan Session 1 och 2: Uppgift


• Fördjupa dig i FSM genom att utöka ditt exempel och förbereda frågor eller insikter till nästa session

Session 2: Onsdag 27 november, 17:30–20:00


• Decision Trees
• Förståelse för beslutsprocesser i spel-AI
• Bygga och implementera Decision Trees
• Goal-Oriented Action Planning (GOAP)
• Introduktion till målorienterad planering
• Jämförelse mellan GOAP och tidigare tekniker
• Praktisk Övning
• Implementera ett enkelt Decision Tree och diskutera GOAP-exempel

Mellan Session 2 och 3: Uppgift


• Välj antingen Decision Trees eller GOAP och utveckla ett kort exempel som demonstrerar konceptet

Session 3: Måndag 2 december, 17:30–20:00


• Utility AI
• Konceptet av utility och hur det används för att fatta beslut 
• Implementering av Utility AI i spel 
• Praktisk Övning
• Skapa en Utility AI som prioriterar mellan olika handlingar.
• Diskussion
• Jämförelse av de olika AI-teknikerna och deras användningsområden

Mellan Session 3 och 4: Uppgift


• Förbered ett kort projekt där du integrerar någon av de lärda AI-teknikerna i ett enkelt spelscenario

Session 4: Onsdag 4 december, 17:30–20:00


• Integration av ChatGPT API
• Introduktion till ChatGPT och dess möjligheter inom spel
• Steg-för-steg guide för att integrera ChatGPT API i ett spel
• Etiska och Praktiska Överväganden
• Hantering av innehåll och prestanda
• Praktisk Övning
• Diskutera potentiella användningsområden och utmaningar
• Avslutning och Nästa Steg
• Sammanfattning av kursen
• Tips för vidare fördjupning inom spel-AI
• Frågestund och Feedback

Upplägg

Onlineföreläsningar: Interaktiva sessioner via vår onlineplattform
Praktiska Övningar: Under sessionerna och mellan dem arbetar du på praktiska exempel för att tillämpa det du lärt dig
Personlig Feedback: Möjlighet att ställa frågor och få individuell vägledning från kursledaren
Flexibelt Lärande: Tillgång till kursmaterial och inspelade sessioner för repetition

Kursledare

Kursen leds av William, en erfaren spelutvecklare och AI-specialist med flera års erfarenhet inom spelindustrin. William har arbetat med implementering av avancerade AI-system i både indieprojekt och större speltitlar. Han brinner för att dela med sig av sin kunskap och gör komplexa ämnen tillgängliga och inspirerande.

Intresseanmälan

Intresseanmälan

Intresserad av Introduktion till avancerad AI i spelutveckling och spelprogrammering och vill veta mer? Kontakta kursarrangören direkt! En intresseanmälan är kostnadsfri och inte bindande.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämpas.
GameLabs
Stockgränd 2
856 34 Sundsvall

Välkommen till GameLabs - din partner i spelutvecklingens värld

Vi är en specialiserad utbildningsplattform som brinner för att hjälpa både nybörjare och erfarna utvecklare att förverkliga sina drömmar inom spelindustrin. • Expertis och Erfarenhet: Våra kursledare har mångårig erfarenhet inom spelutveckling och AI och delar med sig av praktiska...

Läs mer och visa alla kurser med GameLabs

Highlights