"Stressad på jobbet?" kan idag nästan upplevas som en retorisk fråga, är inte alla det? Enligt Statistiska Centralbyrån är stress i arbetslivet något som ökar kraftigt. Vi behöver helt enkelt all hjälp vi kan få för att ta itu med problemet! kurser.se har listat 6 saker du aldrig bör göra när du är stressad.
1. Prata om hur stressad du är
Genom att konstant prata om hur stressad du är fastnar du, och alla som tvingas lyssna, i en negativ stressbubbla. Du återupplever jobbets stressiga timmar gång på gång i hopp om att detta ska hjälpa dig bearbeta stressen, men tyvärr blir ofta resultatet att du aldrig riktigt varvar ner. Stressen blir ständigt närvarande.
Förslag på kurser
2. Fylla din fritid med aktiviteter
Självklart kan roliga aktiviteter hjälpa dig att fylla på med energi, men om du redan är stressad kan en inplanerad kompis-dejt upplevas lika stressande som ett jobbmöte. Tillåt dig själv att planera in tid då du gör absolut ingenting.
Tips: Här är de populäraste kurserna just nu!
3. Alltid säga ja
Det må låta tråkigt, men för att ta kommando över stressen behöver du lära dig att sluta säga ja till allt och alla. Detta gäller jobb såväl som fritid, genom att alltid vara alla andra till lags hinner du inte prioritera dig själv och stressen riskerar att ta över.
4. Vara konstant tillgänglig
Enligt studier kan det ta upp till 25 minuter för en person att återfå sitt fokus efter att ha blivit avbruten. Med kollegor, e-mail, sociala medier och nyhetsuppdateringar konstant runt oss är ditt fokus ett hett byte. Pausa mailen, stäng ner Facebook och ställ in mobilen på flygplansläge. Meddela dina kollegor att du måste isolera dig för att fokusera en stund, sätt på dig hörlurar eller gå iväg och sätt dig där ingen kan störa dig. På så vis effektiviserar du din arbetstid och därmed sänker du risken för stress.
5. Multitaska
I den här fällan hamnar nog de flesta. Det kanske känns kontraintuitivt, men när stressen är som mest påtaglig bör du försöka se till att fokusera på en sak i taget. Enligt Forbes är det bevisat att hjärnan helt enkelt inte är kapabel att effektivt växla mellan olika uppgifter. Därav förlorar du tid och effektivitet när du bollar flera saker samtidigt.
6. Plöja din to-do-list
”Om jag bara hinner klart med allt det här så släpper stressen...” – Nej. Stopp och belägg. Det är bara att acceptera, du kommer aldrig att ha ett helt tomt bord. Och det är inget fel med det! Så länge du prioriterar dina arbetsuppgifter är det rentav förväntat att din to-do-list aldrig ekar tomt.