Kursbeskrivning
Great minds don’t think alike!
Att vara ledare är en av de mest inspirerande roller vi kan ha, men som ledare står vi inför många olika utmaningar och det kan ibland bli ensamt på toppen. Vår passion är att utveckla dig som ledare och bidra till att du når högre resultat genom att bli mer effektiv, handlingskraftig och förberedd inför framtidens utmaningar. Allt vi gör handlar om att utveckla och konkretisera dig i din roll så du kan vara effektivare och prestera bättre än du haft möjlighet till utan stödet av Leaders Alliance och din nätverksgrupp. Vår unika trestegsmetodik skiljer sig från traditionella nätverk och grundar sig på tre grundpelare:
Aktivt erfarenhetsutbyte
Vi anser att framtidens kompetensutveckling är ett aktivt erfarenhetsutbyte där gruppens samlade kompetens nyttjas för att hitta nya perspektiv, strategier och innovativa lösningar på era utmaningar. För att ni ska kunna lära av varandras framgångar och misslyckanden är utbytet av kunskaper och erfarenheter centralt i diskussionerna. Sammansättningen av gruppen är avgörande för kvaliteten på diskussionerna och därför är vi noggranna i vår urvalsprocess.
Ledarskaps- och personlighetsutveckling
En ökad självkännedom och självinsikt är nyckeln för att växa inom sin roll, sitt ledarskap och som person. Insikt i hur man hanterar olika situationer samt vad som driver och motiverar en är grundläggande för att utvecklas. Ett nätverk är som en vänskapsrelation, därför läggs det stort fokus på teambuilding, kombinerat med självkännedom, redan från första tillfället.
Disruptivt & innovativt fokus
Vi utvecklar handlingskraftiga ledare som ligger i framkant och löser framtidens utmaningar. En förutsättning för att lyckas i en snabbt föränderlig värld är insikt i att nya resultat inte uppnås genom att alltid göra saker på samma sätt. Nyckeln till utveckling och större framgångar är därför ett disruptivt innovationstänk som öppnar upp för nästa steg och nya vägar.
I vår nätverksgrupp ”People & Culture” för HR-chefer tar vi upp aktuella teman och ämnen för att hitta innovativa lösningar på de utmaningar ni ställs inför i rollen som HR-chef för att nå högre resultat. Utöver den kunskap och kompetens som förmedlas genom erfarenhetsutbytet mellan medlemmarna har vi specialiserade facilitatorer och professionella externa experter med spetskompetens inom de aktuella ämnena.
Målgrupp
Vi söker framåtlutade profiler som vill fortsätta utvecklas i er roll tillsammans med andra peers. Är du HR-chef, HR Manager, Head of HR, HR-direktör, Personalchef eller motsvarande på ett medelstort till stort bolag är du välkommen att ansöka om medlemskap.
Video
Kursinnehåll
Våra teman är framarbetade av facilitator, experter och erfarna HR-chefer. Då vi alltid utgår från gruppens önskemål och åsikter kommer ni som grupp gemensamt välja, samt definiera, de teman som ska utgöra agendan för året. Detta för att det ska bli så aktuellt för er som möjligt.
Nedan följer exempel på teman använts i föregående nätverksgrupp för HR-chefer.
Employer Branding & EVP
- Hur attraheras, rekryteras, utvecklas och avvecklas samt behålls rätt kompetens med rätt attityd?
- Vad är rätt incitamentstruktur och nyckeltal?
- Hur möts förväntningarna från generation Z? Vad är rätt kompetensutveckling och talent management?
Post Covid-19
- Vad händer nu? Faller vi tillbaka i gamla beteendemönster när coronakrisen har passerat, eller kommer pandemin att få bestående effekter på arbetslivet?
- Vilka förändringar måste vi hantera och vilka måste vi driva?
HR Next Level/Framtiden HR avdelning
- Vilka är trenderna? Vilka är framtidens krav och hur blir vi fortsatt relevanta för affären?
- När förändring är det nya normala får HR en nyckelroll i verksamheten. Vad behövs göras för att skapa förutsättningar för att få just ditt företag att anpassa sig till framtiden?
Disruptive Technology & Knowledge Management
- Hur tillgodoser ni att er HR-avdelning hänger med i utvecklingen och hur förändras arbetssättet av den digitala transformationen? (Digitaliserande avtal, system för kontrakthantering, arkivering etc.)
Organisationsutveckling
- Hur bygger man bolagets organisation, samt HR-avdelning, effektiv och relevant vid varje tidpunkt utifrån bolagets mål/behov?
Upplägg
Varje rollspecifik grupp består av cirka 20 noggrant utvalda personer som är på en jämn strategisk nivå med liknande ansvarsområden och utmaningar. Detta är för att säkerställa att varje medlem får ut maximalt värde av sitt medlemskap i Leaders Alliance.
Medlemskapet löper över 12 månader och inkluderar fem nätverksträffar som utgörs av halvdagar och börjar eller avslutas alltid med en trevlig affärslunch. Vid varje nätverksträff har vi en erfaren facilitator och vid tre tillfällen tar vi in externa experter med spetskompetens inom det aktuella ämnet. För att höja värdet och alltid vara actionorienterade använder vi oss alltid av workshops som metod och inte föreläsningar. Nätverksträffarna äger rum i exklusiva lokaler i centrala Stockholm som inspirerar till kreativitet och innovativt tänkande. Preliminär start är i Q4 2021, exakta datum bestäms dock i enlighet med gruppen för att alla ska ha möjlighet att delta på samtliga träffar under året.
Utöver de fem nätverksträffarna anordnar vi cirka 15-20 events under året där du får möjlighet att träffa och nätverka med övriga medlemmar i Leaders Alliance. Eventen kan exempelvis vara frukostföreläsningar, AW, golftävling, yoga, fotbolls-VM med middag och Leaders Alliance Thursday Lunch den första torsdagen varje månad.
För att säkerställa nivån i grupperna har vi har en urvalsprocess. Vid visat intresse kontaktar vi er för en kortare intervju och för att prata vidare om ett medlemskap i Leaders Alliance.
Kursledare
Facilitator: Ulrika Spåls, Facilitator på Leaders Alliance.
Ulrika har 25 års erfarenhet av seniora roller inom HR, varav 15 år på Sandvik, 6 år på Billerud Korsnäs och 3 år på Lernia. I tillägg har hon även varit ordförande i Sveriges HR Förening i 6 år. Med mottot »Stay out of the comfort-zone« har hon alltid varit väldigt affärsfokuserad och är en otroligt skicklig facilitator som älskar att utmana i diskussioner.
Extern expert: Tre olika per år som bestäms efter att teman gemensamt har fastställts av gruppen vid uppstartstillfället. Detta för att säkerställa att de externa experterna som tas in besitter rätt spetskompetens inom det aktuella temat.
Ansvarig för gruppen: Carl-Johan Marköö, Leaders Alliance.
Telefon: 073-980 17 20