Kursbeskrivning
Det här är en kurs för dig som vill bygga på och spetsa din kompetens inom strategisk kommunikation och PR. Kursen ger dig både teoretisk och praktisk kunskap, från strategi till genomförande.
Kursens innehåll
Det är spännande att arbeta med strategisk kommunikation och PR idag, när allt går så snabbt, när digitalt och socialt och olika kommunikationsdiscipliner flyter ihop. För att arbeta framgångsrikt med PR är det viktigt att förstå kommunikation ur ett bredare perspektiv samt kommunikatörens olika roller i olika organisationer.
Med hjälp av yrkesverksamma föreläsare inom kommunikation och PR får du lära känna det nya medielandskapet, hur PR på ett kostnadseffektivt sätt kan lösa olika kommunikationsutmaningar samt om de olika yrkesroller branschen rymmer. Kursen ger dig en bred orientering i allt från plan- och strategiarbete, traditionella såväl som sociala och digitala kanaler, till verktyg och aktiviteter.
Kursen mixar teori med inspirationsfyllda föreläsningar och praktiska övningar. Du kommer att få använda de kunskaper du får i praktiken genom att arbeta med ett case som löper under kursens gång. Vid kursens avslutning sker en slutpresentation av arbetet.
Målet är att du ska förstå den nya kommunikationsarenan och lyckas med framgångsrik strategisk kommunikation och PR i olika kanaler. Du får en stabil grund för att både behärska kommunikation på en strategisk nivå men också taktiskt.
Det här får du
- Strategisk kommunikation och PR i dagens medielandskap
- Vikten av strategi, mål och mätning i kommunikationsarbetet
- Vad som definierar en nyhet och att lyckas med medierelationer
- Budskapsformulering och att skriva för PR
- Hur du kan använda omvärlden som kreativt verktyg
- Hur du skapar kommunikation som når igenom bruset
- Innehåll för framgång i digitala och sociala kanaler
- Hur väl genomfört PR-arbete kan bidra till affärsnyttan
- Social hållbarhet ur ett kommunikationsperspektiv
- Kommunikation i kris
- PR-/kommunikationsplanens olika delar
Utöver schemalagd studietid ges två handledningstillfällen.
Vem är kursen för?
För dig som vill bredda dina kunskaper inom strategisk kommunikation och PR i digitala, sociala och traditionella kanaler. Du bör ha viss erfarenhet av kommunikationsarbete.
Praktisk information
SpråkSvenskaPlatsStartFredag 15 novemberSlutFredag 15 novemberVanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kurser på Berghs.
Kursansvarig
Per H Frykebrant
Head of Communication på Norrsken VC.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Du bör ha relevant erfarenhet från kommunikationsarbete. Kursen passar dig som t.ex arbetar med PR, information, reklam, events, webb och annan kommunikation eller är på väg in i en sådan roll. Kursen ges på svenska.
Skicka också med
Till ansökan bifogas en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) med en motivation till varför du söker just den här kursen. Du ska även bifoga en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten (CV).
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs som även innefattar ett projektarbete (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
29 000 kronor
Studieavgift inkl. moms
36 250 kronor
Kursdatum
Kursstart, som är gemensam med övriga kvällskurser är tisdag den 5/3, kl 17.30 - 21.00 därefter måndagarna 11/3, 18/3, 25/3, 8/4, 15/4, 22/4, 29/4, 6/5 och 13/5 kl 18:00-21:00. Utöver dessa kvällar tillkommer 2 st handledningstillfällen på kvällstid.
Egna studietimmar
2,5 - 5 timmar per veckaKommande kursstarter
Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon
Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...
Läs mer och visa alla kurser med Berghs School of Communication