Kursbeskrivning
Är du nyfiken på att arbeta datadrivet och målinriktat? Har du hört talas om begrepp som growth- och performance marketing, och vill förstå vad det innebär? Då är den här kursen för dig!
Kursens innehåll
På den här introduktionskursen kommer du att dyka in i världen av datadriven marknadsföring och lära dig hur du använder data för att fatta strategiska beslut, optimera kampanjer och maximera ett företags- eller organisations marknadsföringsresultat.
Kursen ger dig grunderna inom datadriven marknadsföring samt den kunskap och verktyg du behöver för att fortsätta utforska världen av marknadsföring där resultat och effekt står i fokus. Tillsammans med yrkesverksamma föreläsare går vi igenom dessa frågor och lär ut verktyg för att lyckas.
Du kommer med hjälp av teori och modeller, verkliga fallstudier och praktiska övningar guidas genom kursens olika ämnesområden. Du kommer att få använda de kunskaper du får i praktiken genom att arbeta med ett förbestämt projektcase som pågår under kursens gång. Vid kursens slut hålls en presentation av arbetet.
Det här får du
- Målsättningar och KPI:er - vad är viktigt?
- Mätning, uppföljning och rapportering. Hur går du tillväga för att följa upp och utvärdera resultatet?
- Kartläggning av kundresan. Analysera och lär dig förstå din målgrupp för bättre målgruppsprecision.
- Kampanj- och contentplanering
- Sociala medier och resultatinriktad annonsering
- Sökordsanalys, SEO & SEM
- Webbanalys och utveckling av analytiskt mindset
- Framtiden för datadriven marknadsföring: Trender och utmaningar
För vem är kursen?
Startkursen i datadriven marknadsföring vänder sig till dig som vill ta ditt första steg mot att lära dig mer om data, uppföljning och analys kopplad till marknadsföring. Kursen kräver inga förkunskaper.
Praktisk information
SpråkSvenskaPlatsStartMåndag 4 novemberSlutMåndag 4 novemberVanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kurser på Berghs.
Kursansvarig
Christina Norling
Growth Strategist på Maniola.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Du ska ha ett intresse för att sätta upp mål, analysera, mäta och att vilja arbeta datadrivet. Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande.
Skicka också med
På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.
När får jag besked om jag kommit in?
På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.
Kursintyg
Efter genomförd kurs som även innefattar ett projektarbete (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
22 000 kronor
Studieavgift inkl. moms
27 500 kronor
Kursdatum
Kursstart, som är gemensam med övriga startkurser är på tisdagen den 4/3 kl 17.30-20.30 i vår Aula på plan 1.
Därefter är kursen på följande onsdagar: 12/3, 19/3, 26/3, 2/4, 9/4, 23/4, 30/4, 7/5 samt den 14/5 kl 18.00-20.30 på Berghs.
Egna studietimmar
1-3 timmar/veckaKommande kursstarter
Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon
Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...
Läs mer och visa alla kurser med Berghs School of Communication