Kursbeskrivning
En välmående organisation är bevisligen mer framgångsrik och det är människorna som gör skillnaden. Vill du ta klivet och bli ännu bättre på att skapa vi-känsla hos er? Här får du både praktisk och teoretisk kunskap för att se till att den interna kommunikationen bidrar till att verksamhetens mål nås.
Kursens innehåll
Vad vore en arbetsplats utan internkommunikation? Inte mycket alls. Antagligen inte särskilt effektiv, och knappast en plats där medarbetare skulle trivas.
Den strategiska internkommunikationen spelar en viktig roll i en modern verksamhet. Den skapar effektivitet och riktning med arbetet men skapar också en kultur där medarbetare känner sig delaktiga och engagerade i organisationens framgång.
Som kommunikatör handlar det om att arbeta med kanalstrukturen och att stötta högsta ledning i sin kommunikation men också om att skapa förutsättningar för alla medarbetare att vara kommunikativa i vardagen.
Bra internkommunikation skapar en miljö där dialog uppmuntras, åsikter värdesätts och reflektion får ta plats.
Under kursen lär du dig grunderna i strategiskt internt kommunikationsarbete och sambanden mellan organisationens mål och dina insatser som kommunikatör. Du får en mix av teorier och och praktiska kunskaper som krävs för att ge ett aktivt stöd till organisationen och verksamheten med strategisk internkommunikation.
Det här får du
- En utgångspunkt för det kommunikativa arbetet i teorier kring den kommunikativa organisationen
- Hur internkommunikationen stöttar affären och verksamheten
- Att stödja ett kommunikativt ledarskap och medarbetarskap
- Kommunikationsplanering och kanaler
- Stärka den kommunikativa miljön och organisationskulturen
- AI som verktyg i den interna kommunikationen
- När krisen kommer – så arbetar du internt
För vem är kursen?
Den här kursen vänder sig till dig som har några års praktisk erfarenhet av arbete med intern kommunikation eller motsvarande. Du vill ta ett ökat ansvar för att att den interna kommunikationen bidrar till att organisationen går i takt mot verksamhetens mål.
Praktisk information
SpråkSvenskaPlatsStartTorsdag 21 novemberSlutTorsdag 21 novemberVanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser.
Kursansvarig
Jenny Forss
Strategisk kommunikatör, förändringsledare och utbildare
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Den här kursen vänder sig till dig som har några års praktisk erfarenhet av arbete med intern kommunikation eller motsvarande. Du vill ta ett ökat ansvar för att att den interna kommunikationen bidrar till att organisationen går i takt mot verksamhetens mål.
Skicka också med
På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.
När får jag besked om jag kommit in?
På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.
Kursintyg
Efter genomförd kurs inkl. hemuppgift (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
28 000 kronor
Studieavgift inkl. moms
35 000 kronor
Kursdatum
Torsdagarna 6/3, 13/3, 20/3, 27/3, 3/4 och 10/4 kl.13-17
Egna studietimmar
ca 2-4 timmar per veckaKommande kursstarter
Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon
Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...
Läs mer och visa alla kurser med Berghs School of Communication