Kursbeskrivning
Det strategiska arbetet i varje kommunikationsprojekt syftar till att identifiera hur varumärke och människor kan mötas, hur det mötet kan initieras och stärkas. Med en djupare förståelse för vad som ligger bakom och driver människors attityder och beteenden, kommer du kunna utveckla mer effektiv kommunikation.
Plannern eller strategen är den som ansvarar för att förstå varumärket och varumärkets nuvarande och potentiella kunder. Hen ansvarar för att ta fram de insikter som hjälper arbetsgruppen att utveckla kommunikationsidéer och -aktiviteter som är relevanta för människor och gör varumärket tydligt. Syftet med planning- och strategiarbetet är att skapa större säkerhet i alla de strategiska vägval som görs i ett kommunikationsprojekt, så att idéer och aktiviteter blir mer effektiva.
I arbetet ingår att via data, fakta och information bygga kunskap, att omvandla kunskapen till en djupare förståelse och att därifrån utveckla användbara insikter. Uppgiften är sedan att med hjälp av insikterna vägleda och inspirera arbetsgrupp och uppdragsgivare, hela vägen mot mer träffsäkra kommunikationslösningar.
Kursen gör att du kan arbeta med ett planningorienterat synsätt. Dvs att du, med en djupare förståelse för drivkrafterna som ligger bakom människors attityder och beteenden, ska kunna utveckla mer effektiv kommunikation och bidra till företagets affär.
Om kursen
Det blir allt svårare att engagera människor med kommunikation. Därför blir insiktsarbete, strategi och planning en allt mer central funktion både på marknadsavdelningen och hos olika typer av kommunikationsbyråer.Plannern eller strategen är den som ansvarar för att förstå varumärket och varumärkets nuvarande och potentiella kunder. Hen ansvarar för att ta fram de insikter som hjälper arbetsgruppen att utveckla kommunikationsidéer och -aktiviteter som är relevanta för människor och gör varumärket tydligt. Syftet med planning- och strategiarbetet är att skapa större säkerhet i alla de strategiska vägval som görs i ett kommunikationsprojekt, så att idéer och aktiviteter blir mer effektiva.
I arbetet ingår att via data, fakta och information bygga kunskap, att omvandla kunskapen till en djupare förståelse och att därifrån utveckla användbara insikter. Uppgiften är sedan att med hjälp av insikterna vägleda och inspirera arbetsgrupp och uppdragsgivare, hela vägen mot mer träffsäkra kommunikationslösningar.
Kursen gör att du kan arbeta med ett planningorienterat synsätt. Dvs att du, med en djupare förståelse för drivkrafterna som ligger bakom människors attityder och beteenden, ska kunna utveckla mer effektiv kommunikation och bidra till företagets affär.
Vem är kursen för?
Det här är en kurs för kommunikatörer och marknadsförare som vill finslipa sin förmåga att skapa träffsäkra kommunikationslösningar. Kursen passar oavsett om du jobbar på en byrå eller på en marknadsavdelning. Du bör ha några års erfarenhet som projektledare, marknadsansvarig eller produktchef. Alternativt är du en kreatör med utpräglat intresse för kommunikationsstrategi.Berghs School of Communication
Bobergsgatan 48
115 47 Stockholm
Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon
Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...
Läs mer och visa alla kurser med Berghs School of Communication
Highlights