Filtrera efter
Digital marknadsföring
Plats
Visa alla filter
Visar 1-20 av 44 träffar
1
2
3
Annonser

Populära platser

Reportage inom Digital marknadsföring

Mer om digital marknadsföring

Digital marknadsföring är ett ganska brett begrepp då det innefattar SEO (sökmotoroptimering), SEM (sökmotormarknadsföring), paid marketing, analys och influencer marketing med mera. . Nedan beskriver vi några av de vanligaste sätten att synas på nätet.

Internetmarknadsföringskurser i Stockholm

Internetmarknadsföringskurser i Göteborg

Digital marknadsföring med Google Ads

Sponsrade länkar handlar om att köpa olika nyckelord som är relevanta för sajten. De köpta sökorden presenteras i Google som små textannonser bredvid eller ovanför de indexerade resultaten. Sponsrade länkar baseras på kostnad per klick (CPC) vilket innebär att dina annonser visas helt kostnadsfritt vid relevanta sökningar i Google. Beroende på konkurrens på sökord kostar det olika mycket och om du vill att din länk ska hamna högst upp så är det budgivning som gäller. Du betalar endast när en besökare klickar på din annons och länkas till webbplatsen.

Med hjälp av verktyget Google Ads (tidigare Adswords) kan du anpassa de sponsrade länkarna efter sajten. Du skapar själv annonserna och väljer sökord, det vill säga ord eller fraser som är relaterade till din verksamhet. Du kan redigera dina annonser och justera din budget tills du får de resultat du vill ha. Du kan även visa olika annonsformat och rikta in dina annonser efter specifika språk och geografiska platser. Det finns inga minimikrav på hur mycket du ska betala. Du kan till exempel bestämma en daglig budget på 50 kr och en maximal kostnad på 50 öre per klick.

Så syns dina sponsrade länkar på Google

De sponsrade länkar som placeras i högerspalten på Google styrs i princip endast av budgivning. Orsaken till att vissa länkar positionerar sig över den organiska träfflistan baseras på två faktorer. Det ena är kvalitén på annonsen och det andra är budgivning. De två faktorerna har lika stor innebörd för din placering över den organiska träfflistan. Kvalitén på annonsen bestäms av Google vilket innebär att de undersöker hur relevant din länk är för sökningen. Google jämför annonsens innehåll med sökfrasen och poängsätter den efter rubrik, text, landningssida, laddningstid och klickfrekvens. Det betyder att du kan betala mindre för en sponsrade länk och hamna över konkurrenterna genom att skapa relevanta annonser.

Sökmotoroptimering (SEO) VS Google Ads

Att synas på Google handlar i synnerhet inte bara om mest klick för pengarna eller mest klick för nedlagd tid på sökmotoroptimering. Du bör även sträva efter att få de bästa klicken. När någon klickar på din länk på Google vill man att personen ifråga ska på ett eller annat sätt generera pengar in till företaget och inte bara höja besökarantalet på sajten. Det svåra blir att avgöra vilka sökord som är viktiga att synas under. Vidare bör man undersöka vilka träffar på Google som genererar bäst resultat, de organiska eller de sponsrade?

De organiska länkarna har i många fall en högre status. Den som söker vet att en hög placering är svår att få och tilldelar resultaten en viss auktoritet. Det krävs mycket tid för att lyckas nå höga placeringar i den organiska träfflistan till skillnad från att synas bland de sponsrade länkarna.

En sponsrad länk är en annons som någon har betalat för. Men frågan är om alla vet om det. Fördelen med sponsrade länkar är att du bara betalar för dem om någon klickar på dem. Men vad är det värt om en person utanför målgruppen med fel ändamål klickar på din länk? Tankemässigt kan sponsrade länkar fungera på samma sätt som att en annons upplevs annorlunda jämfört med en skriven artikel i en tidning. Artikeln är värd mer, eftersom den är redaktionellt granskad och skriven av en trovärdig journalist.

En annan teori är att det beror på vilken typ av varor eller tjänster du erbjuder. Om du säljer något som kräver mycket av dina köpare, antingen i form av en tung investering eller kunskapsmässigt, så tjänar du troligen mest på att ligga högt upp i den organiska träfflistan. Business-to-business-kunder tenderar i allmänhet att lita mest på organiska sökresultat. En undersökning visar att tre fjärdedelar klickar först på någon av dessa länkar. Om du däremot säljer något där beslutsprocessen är kort och konkurrensmedlen tenderar att vara prisrelaterade är sponsrade länkar ett bra val.

Vad kan en  digital marknadsföringkurs innehålla?

Innehållet i en  digital marknadsföringskurs kan skilja sig ganska mycket beroende på vilken inriktning du vill välja att gå mot. 

Några exempel på vad du kan få gå igenom på din kurs:

  • Teknisk SEO
  • SEO (Sökmotoroptimering)
  • SEM (Sökmotorsmarknadsföring)
  • Google Analytics
  • Sociala Medier
  • Content