Kursbeskrivning
Lär dig att arbeta strategiskt med metoder som content marketing och account based marketing inom B2B. Du får en grundlig förståelse för olika kanaler och medier, mätning och analys samt sätta en strategi för ditt arbete framåt.
Kursens innehåll
Syftet är att ge dig som arbetar med eller vill arbeta med B2B-marknadsföring ordentliga verktyg och en grundlig förståelse för vad digitala arbetssätt och kanaler kan göra. Utifrån vad du får med dig kan du sätta en strategi, identifiera lämpliga kunder och utveckla lead generation tillsammans med säljavdelningen. Samt veta vilka kanaler och medier du ska prioritera samt ta fram värdefullt innehåll. Du får en stabil grund för att kunna sätta igång eller utveckla ditt företags digitala marknadsföring med rätt kunskaper, begrepp, verktyg och praktiska arbetsmetoder.
Under kursens gång väljer du en fördjupningsuppgift kopplad till ditt eget företags digitala position, och de olika delarna av kursens innehåll. Du får handledning och redovisar dina erfarenheter i samband med kursavslut. För att få bästa resultat av fördjupningsuppgiften bör du kunna lägga ett par timmar i veckan utöver kurstillfällena.
Vid alla tillfällen varvas teori och praktiska övningar, som ger dig kunskap om konkreta modeller. Detta gör att du efter avslutad kurs har de verktyg du behöver för att arbeta med ditt företags strategiska och taktiska aktiviteter inom digital marknadsföring på ett framgångsrikt sätt.
Det här får du
- Strategisk marknadsplanering för B2B-företag
- Hur säljare och marknadsförare kan jobba tillsammans – smarketing
- ABM – marknadsföring mot utvalda kunder och segment
- Arbetet med lead generation och lead nurturing - innehåll för hela köpresan
- Hur B2B-företag arbetar med sök och sociala medier
- Influencer marketing för B2B-företag
- Marketing automation
- Mål, mätningar och analys
Utbildningen blandar teori och praktik. Deltagarna arbetar med ett case under hela kursen.
Vem är kursen för?
Du ska ha arbetat några år med marknadsföring, helst inom B2B för att förstå de förutsättningar som gäller.
Praktisk information
SpråkSvenskaPlatsStartMåndag 4 novemberSlutMåndag 4 novemberVanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser.
Kursansvarig
Pontus Staunstrup
Digital marknadsföringsstrateg.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Du ska ha några års erfarenhet inom marknadsföring, helst inom B2B, för att förstå de förutsättningar som gäller. Kursen ges på svenska.
Skicka också med
På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar. Kursen ges på svenska.
När får jag besked om jag kommit in?
På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.
Kursintyg
Efter genomförd kurs som även innefattar ett projektarbete
(och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
31 000 kronor
Studieavgift inkl. moms
38 750 kronor
Kursdatum
Onsdagarna 24/9, 1/10, 8/10, 15/10 och 22/10 kl 9.00-16.00
Egna studietimmar
5-10 timmarKommande kursstarter
Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon
Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...
Läs mer och visa alla kurser med Berghs School of Communication