Kursbeskrivning
För dig som vill bli expert på sociala medier
Välkommen till en fördjupande kurs som ger dig avancerade kunskaper om hur du planerar och optimerar ditt arbete i sociala medier. Som deltagare lär du dig att komma närmare din målgrupp och maximera insatserna utifrån dina kommunikations- eller affärsmål,bland annat genom att bli duktig på att analysera dina sociala medier och få ökad om vilken statistik som hjälper dig ta bättre beslut för dina sociala medier. Du får även fördjupa dig i att målgruppssegmentera utifrån beteenden, hur du ska tänka för att nå ut i relevanta communities och öka engagemanget hos din målgrupp – både hos de du redan har som följare och de som är inom de intresseområden du kan nå ut till.
Kursen har ett praktiskt upplägg och du arbetar mycket med din verksamhets egna sociala kanaler under dagen. Vid dagens slut har du fått tillräcklig kunskap för att tillhöra toppskiktet bland sociala medier-ansvariga i Sverige.
Kursen går utmärkt att boka fristående men ingår även i kursprogrammetCertifierad social media manager.
Målgrupp
Kursen är perfekt för dig som redan jobbar med sociala medier och har ett frekvent uppdaterat flöde – som du vill ta till nästa nivå.
Kursinnehåll
Det här lär du dig på kursen
- Att diagnostisera dina sociala medier för att kunna prioritera insatser
- Hur du arbetar med nätverk och communities samt målgruppssegmenterar dina sociala medier utifrån beteenden
- Att ta fram en mätplan och kommunicera om sociala medier pedagogiskt i din organisation
- Skapa rutiner som ökar effektiviteten i ditt arbete
- Hitta bättre sätt för hur du hanterar funktioner och format i sociala medier
Upplägg
Kursprogrammet
09:00-10:30 – Optimera: Ta dina sociala medier till nästa nivå
- Den perfekta sociala medier-närvaron – hur ser den ut och vad innebär den?
- Diagnostisera dina sociala medier – ta reda på hur detegentligengår för dem
- Kommunicera resultat – så bygger du enkel rapportering som gör att du får hela organisationen med dig
- Workshop: Vi analyserar tillsammans våra sociala medier med hjälp av fem olika mätpunkter.
10:30-10:45 – Förmiddagspaus
10:45-12:00 – Målgruppsegmentering, mätning och uppföljning
- Målgruppsegmentering i sociala medier – relationer, beteenden och sociala aspekter
- Nätverk och communities – lär dig identifiera och arbeta konkret med dem
- KPI:er, mätpunkter och att kommunicera resultat till hela organisationen
- Workshop: Ta fram en aktiveringsplan för dina olika målgrupper
12:00-13:00 – Lunch
13:00-14:30 – Aktivering i sociala kanaler
- Boostande aktiviteter i sociala kanaler – vanliga format som kan hjälpa dig skapa engagemang och konvertering
- Innehållsplanera – skapa aktiveringsflöden som hjälper dig i din planering
- Annonsering av redaktionellt innehåll i sociala kanaler – ta fram annonsplan för att förstärka organisk aktivitet
14:30-14:45 – Eftermiddagspaus
14:45-16:00 – Få ut maximalt av ditt innehåll
- Hitta ditt narrativ för sociala kanaler – öka din aktivitet genom att skala upp ditt berättande
- Djupdykning i format – dessa bör du skapa innehåll för
- Så blir du kreativ när du arbetar med funktioner i sociala kanaler – Lär av de bästa kreatörerna!
Kursledare
Sara Öhman
Sara är frilansande konsult och en av Sveriges främsta experter inom sociala medier och digital marknadsföring, med fokus på att driva och konvertera trafik. Hon är dessutom en mycket uppskattad Webbdagarna-talare och är pedagogisk som få. I korthet: En bättre kursledare inom sociala medier får du leta länge efter.