Kursbeskrivning
Här får du som redan arbetar med kommunikation och personalfrågor inspiration och konkreta verktyg för att lyckas inom Employer Branding. Kursen har särskilt fokus på hur du kartlägger behov, lägger grunden till en framgångsrik strategi och säkerställer att företagets kompetensbehov blir tillgodosett i en allt tuffare konkurrens om kompetenser.
Kursens innehåll
Employer Branding är inte längre ett helt nytt och outforskat område inom de flesta företag, utan på väg att tillskrivas sin rättmätiga plats som en del av ett företags övergripande strategi och varumärke. Employer Branding har tagit ett kliv upp, men fortfarande famlar många kring vad det egentligen innebär:
Var börjar du? Hur ska du prioritera? Vad är ett EVP och vad har man det till? Hur arbetar du fram en strategi som på ett naturligt sätt stöttar det övergripande varumärket samt levererar in rätt kompetens till företaget? Och hur ska man organisera sig för att få ut största effekt?
Kursen syftar till att ge deltagarna en mer strategisk och metodisk kompetens för att analysera, definiera, prioritera och utvärdera sitt arbete med Employer Branding, samt koppla denna till företagets övergripande affärsmål. Kort sagt att på allvar få upp Employer Branding på agendan inom en organisation.
I undervisningen varvas teori med verkliga exempel samt praktisk metodik och verktyg för att arbeta strategiskt med Employer Branding. Du kommer under kursens gång arbeta med ett projektarbete som utvecklas efter hand. Använd gärna ditt eget företag/organisation i projektarbetet eller förbered en organisation att utgå från om du är konsult eller mellan jobb.
Det här får du
- Grundläggande kunskaper inom Employer Branding
- Motiv och argument varför det lönar sig att satsa på Employer Branding, hur gör de som lyckas och hur organiseras arbetet för att bli effektivt
- Processens olika delar; från nuläges- och omvärldsanalys till strategi och uppföljning
- Kompetensbehov, målgruppsanalys och drivkrafter
- Internt arbete; Vi tittar övergripande på EVP, attityder, nyckelpersoner och hur du bygger ambassadörer
- Externt arbete; Vi tittar övergripande på paketering, kanaler och hur du skapar dialog
- Hur vet du om ni lyckas? Mätningar och verktyg som vässar ditt arbete
Vem är kursen för?
Kursen vänder sig till dig som redan arbetar eller har arbetat med Employer Branding, till viss del eller helt och hållet. Du jobbar förmodligen på en HR-, kommunikations- eller marknadsavdelning och vill utveckla din förmåga att arbeta strategiskt med employer branding samt hur du ska organisera en väl fungerande funktion inom ditt företag.
Praktisk information
SpråkSvenskaPlatsStartMåndag 4 novemberSlutMåndag 4 novemberVanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.
Kursansvarig
Emil Adén
Sverigechef på Universum
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Grundkunskaper i kommunikation och personalfrågor och arbetslivserfarenhet från HR-, kommunikations-, eller marknadsavdelning . Kursen ges på svenska.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även förklarar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
28 500 kronor
Studieavgift inkl. moms
35 625 kronor
Tillkommande kostnader
Kurslitteratur 300 kr.
Övrig information
För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. Videomöten sker i videoverktyget Zoom. I veckan före kursstart får du inlogg till onlineplattformen Canvas.
Kursdatum
Kursstart online onsdag 12/2 kl 18.00-21.00. Zoommöte onsdag 2/4 kl 18.00-20.00. Kursavslut online onsdag 9/4 18.00-21.00.
Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.
Egna studietimmar
ca 10 timmar per veckaKommande kursstarter
Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon
Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...
Läs mer och visa alla kurser med Berghs School of Communication