Kursbeskrivning
Studera copywriting på Nordic Tech Institute
Den här kursen är till för dig som idag skriver, eller i framtiden vill skriva kommersiellt som en del av ditt jobb.
Kursen berör alla de huvudsakliga områden du behöver ha koll på i yrkesrollen som copywriter och ger dig en stadig grund att stå på och bygga vidare från.
Under kursens gång kommer du få ta del av relevant teori, få handfasta tips, göra praktiska övningar och inspireras av fantastiska case.
Efter avslutad kurs kan du titulera dig junior copywriter, och är redo för den långa skola andra med samma titel redan går.
Som copywriter blir du aldrig fullärd och ”klar”, men den här kursen ger dig en ordentlig skjuts på vägen.
I kursen går vi grundligt igenom följande områden:
Vad gör en copywriter?
Den digitala copywritern
Positionering
Målgrupp och tonläge
Briefing
Kreativitet
Vad är en bra rubrik?
Att sälja med ord
Kostnader
Kursen i Copywriting kostar 7 495 SEK inkl. moms och du har sedan obegränsad tillgång till kursen för alltid!
Du kan betala kursen med Klarna, Swish och faktura.
Vi erbjuder dessutom delbetalning i samarbete med Klarna.
Målgrupp
Den här kursen är för dig som är intresserad av att skriva kommersiellt. Antingen har du redan smygstartat och jobbar idag med skrivande i någon form, eller så är du helt ny på området. Kursen ger utöver praktiska tips och övningar i hantverk och skrivande även en övergripande förståelse för kommunikation och lämpar sig därför även för dig som driver eget och funkar som en allt-i-allo.
För dig som jobbar med skrivande och vill utveckla din kompetens inom kommunikation och kommersiella texter.
Du kanske redans skriver mycket i din yrkesroll, men känner att du vill bli utvecklas och kunna axla ett större ansvar. Den här kursen ger dig grundläggande erfarenhet och förståelse för kommunikation och dess beståndsdelar med skrivandet i centrum. Med hjälp av praktiska tips och övningar kommer du lära dig att skriva och tänka kreativt, skapa mer och mer effektiva texter, bättre nå din målgrupp och väcka känslor längs med vägen.
För dig som är nyfiken på yrkesrollen, men saknar förkunskap.
Har du hört talas om yrkesrollen copywriter och tycker att det låter spännande? Då hittar du den grundläggande kunskapen du behöver här. Få en tydligare bild av rollen och branschen du kommer verka i, tillsammans med användbara verktyg för att utveckla hantverket som krävs hos en copywriter.
För dig som driver eget och vill förbättra din kommunikation.
Du kanske egentligen är bäst på någonting annat, men vill vara mer än ”bara” habil på att skriva med syfte att marknadsföra ditt företag på egen hand. Den här kursen ger dig inte bara en grund i det kreativa, kommersiella skrivandet utan ökar även din förståelse för kommunikation och reklam i stort.
Kursinnehåll
Under kursens gång kommer du löpande få ta del av dokumentmallar, checklistor och praktiska tips. Vid praktiska delar kommer det alltid finnas tillhörande övningar, som du i sin tur kan fortsätta använda dig av långt efter kursens slut.
Kursen nyttjar i huvudsak dessa medel för utlärning:
Inläsningsmaterial
Videomaterial
Reklamcase
Checklistor
Övningsuppgifter
Certifieringstest
Del 1: Intro
- Hej från kursledaren!
- Vad kan jag förvänta mig av kursen?
- Häng med i lingon
Del 2: Vad gör en copywriter?
- Introduktion till avsnitt
- Copywriter vs. skribent?
- Vilka texter skrivs av en copywriter?
- Copywriters om copywriting
- Anna Carlstedt, Stockholms Skrivbyrå
- Erik Nordström, Copyerik.com
- Övning
Del 3: Den digitala copywritern
- Introduktion till avsnitt
- Den digitala copywritern
- UX-copy
- Microcopy
- Exempel på UX- och microcopy
- Content marketing
- SEO
- Quiz – digital marknadsföring
Del 4: Positionering
- Introduktion till avsnitt
- Positionering
- Fredrik Samanta, marknadschef Parfym.se
- Övning
- Quiz – gissade du rätt?
- Lär dig mer
Del 5: Målgrupp och tonläge
- Introduktion till avsnitt
- Målgrupp
- Målgruppsindelning
- Personas
- Exempel på personas
- Övning – skapa en persona!
- Tonläge
- Tonlägesövning!
Del 6: Briefing
- Introduktion till avsnitt
- Vad är en brief?
- Olika typer av briefer: exempel från verkligheten
- Att ställa krav på briefen
- Att skriva en debrief
- Övning – skriv en debrief
Del 7: Kreativitet
- Introduktion till avsnitt
- Att tänka innanför boxen
- Vad är kreativitet?
- Är alla kreativa?
Del 8: Vad är en bra rubrik?
- Introduktion till avsnitt
- Vad är en bra rubrik?
- Metoder för rubriksättning
- Checklista för rubriksättning
- Övning
Del 9: Att sälja med ord
- Introduktion till avsnitt
- Att sälja med ord
- Att skapa en känsla
- Storytelling
Del 10: Nu kör vi!
- Introduktion till avsnitt
- Byrå, inhouse eller frilans?
- Alla behöver text
- Portfolio – copywriterns CV
- Certifieringsuppgift
Kursledare
Kursansvarig: Marika Karlöf
Marika är en copywriter med erfarenhet från såväl kundsidan som byråsidan, och som frilansande copywriter. Hon har skrivit om allt från skönhetsprodukter till IT-system. Marika har jobbat med såväl att ta fram bärande idéer till stora kampanjer, som med digitala texter, SEO och filmmanus. Hon har även lett kurser och föreläst på de framstående reklamskolorna Forsbergs Skola och Berghs School of Communication i Stockholm.
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 5
Jag har jobbat som AD i många år och kände att jag behövde uppdatera mig om copywriterns roll och verktyg i det digitala medielandskapet. Dels för att det ibland blir aktuellt f...
Jättebra och välstrukturerad onlinekurskurs med en bra blandning av intressant teori och roliga övningsuppgifter som gör det enkelt att omsätta sina kunskaper i praktiken. Ett s...
Sjukt kul kurs!! Redan skickat in för Certifiering och känner ett riktigt pirr att komma igång!