Info om Stickning fortsättning
Vill du utveckla dina stickkunskaper och lära dig nya tekniker och mönster? Då är vår fortsättningskurs i stickning något för dig! På den här kursen får du möjlighet att sticka olika plagg och accessoarer, från vantar och mössor till tröjor och sjalar. Du får också tips och råd om hur du väljer garn, färg och design!
Innehåll
Stickning fortsättning är för dig som redan kan grunderna och nu vill utvecklas ytterligare. Här får du lära dig flera tekniker, flätor, strukturer och mer.
Kursen är praktisk och du behöver ha med dig garn, stickor samt
mönster på det du gärna vill sticka. Kanske du vill pröva något utanför din bekvämlighetszon.
Upplägg
Vi möts samma tid och dag under5 veckor.
Förkunskaper
Du behöver inga förkunskaper för att delta i kursen. För att lära dig att sticka behöver du:
Garn och stickor
Vi rekommenderar att du köper rundstickor då de kan användas både till
att sticka fram och tillbaka samt runt med
Kursledare
Marit Larsen
Stickning är min stora passion och avkoppling. Jag har stickat sen jag var 5-6 år, och lärde mig sticka av min bestemor/farmor, dvs norskt påbrå med ”norska lusekoftor i blodet”. Jag kanske inte behöver en ny
kofta men jag BEHÖVER sticka, och jag kan inte sluta sticka…
Jag ser framemot att få delge mina kunskaper till fler. Jag gillar gemenskapen som finns i stickvärlden, både på sociala medier och i ”verkliga livet”, som t.ex stickcaféer och helgretreater. I dagens
världsläge/arbetsliv så tror jag att stickning skapar avkoppling och trygghet.
Medborgarskolans ledare delar med sig av sina ämneskunskaper på ett inspirerande och engagerande sätt. De vidareutvecklar kontinuerligt sin förmåga genom Medborgarskolans fortbildningsprogram inom vuxenpedagogik.
Bra att veta
I våra lokaler finns kylskåp och micro att nyttja. Vi skickar kallelse/faktura inför kursstart.
Visste du att?
Medborgarskolan Mälardalen är miljödiplomerade sedan 2016. Läs mer om vårt hållbarhetsarbete här.
Folkbildning
Grundtanken med folkbildning är att deltagarna i samverkan med kursledaren lär av varandra. Arbetsformerna är demokratiska och engagerande och lärandet aktivt. Deltagarna söker och bygger sin egen kunskap genom dialog, interaktion och reflektion med andra. Genom bra kommunikation har kursledaren möjlighet att anpassa kursen tillsammans med deltagarna under kursens gång.