Kursbeskrivning
Great minds don’t think alike!
Att vara ledare är en av de mest inspirerande roller vi kan ha, men som ledare står vi inför många olika utmaningar och det kan ibland bli ensamt på toppen. Vår passion är att utveckla dig som ledare och bidra till att du når högre resultat genom att bli mer effektiv, handlingskraftig och förberedd inför framtidens utmaningar. Allt vi gör handlar om att utveckla och konkretisera dig i din roll så du kan vara effektivare och prestera bättre än du haft möjlighet till utan stödet av Leaders Alliance och din nätverksgrupp. Vår unika trestegsmetodik skiljer sig från traditionella nätverk och grundar sig på tre grundpelare:
Aktivt erfarenhetsutbyte
Vi anser att framtidens kompetensutveckling är ett aktivt erfarenhetsutbyte där gruppens samlade kompetens nyttjas för att hitta nya perspektiv, strategier och innovativa lösningar på era utmaningar. För att ni ska kunna lära av varandras framgångar och misslyckanden är utbytet av kunskaper och erfarenheter centralt i diskussionerna. Sammansättningen av gruppen är avgörande för kvaliteten på diskussionerna och därför är vi noggranna i vår urvalsprocess.
Ledarskaps- och personlighetsutveckling
En ökad självkännedom och självinsikt är nyckeln för att växa inom sin roll, sitt ledarskap och som person. Insikt i hur man hanterar olika situationer samt vad som driver och motiverar en är grundläggande för att utvecklas. Ett nätverk är som en vänskapsrelation, därför läggs det stort fokus på teambuilding, kombinerat med självkännedom, redan från första tillfället.
Disruptivt & innovativt fokus
Vi utvecklar handlingskraftiga ledare som ligger i framkant och löser framtidens utmaningar. En förutsättning för att lyckas i en snabbt föränderlig värld är insikt i att nya resultat inte uppnås genom att alltid göra saker på samma sätt. Nyckeln till utveckling och större framgångar är därför ett disruptivt innovationstänk som öppnar upp för nästa steg och nya vägar.
Målgrupp
Vi söker framåtlutade profiler som vill fortsätta utvecklas i er roll tillsammans med andra peers. Är du Chefsjurist, General Counsel, Head of Legal eller motsvarande på ett medelstort till stort bolag är du välkommen att ansöka om medlemskap.
Video
Kursinnehåll
Våra teman är framarbetade av facilitator, experter och erfarna chefsjurister. Då vi alltid utgår från gruppens önskemål och åsikter kommer ni som grupp gemensamt välja, samt definiera, de teman som ska utgöra agendan för året. Detta för att det ska bli så aktuellt för er som möjligt.
Nedan följer exempel på teman använts i föregående nätverksgrupp för chefsjurister.
Samarbetet med VD/CFO
- Vad är VD:s förväntningar på chefsjuristen och vilka är framgångsfaktorerna för ett lyckat samarbete?
- Hur drivs viktiga frågor för juristavdelningen och får genomslag?
Risk- och Krishantering
- Hur skapar vi struktur kring risk- och krishanteringen och vad är viktigt att tänka på kring vad företagets risk- & krishanteringsplan innehålla.
- Vad innebär cyberrisken idag?
- Vilket ansvar och involvering ska chefsjuristen ha innan, under och efter en kris?
Chefsjuristen i Styrelsen
- På vilket sätt kan vi som chefsjurister bidra i styrelsearbetet?
- Vilket ansvar har chefsjuristen och vilket värde skulle vi kunna addera i styrelsearbetet som vi inte gör idag? Externa styrelseuppdrag?
Regleringar & Direktiv
- Globala trender och dess påverkan på företaget och rollen?
- Hur hanteras nya globala-, EU- & nationella direktiv?
- Hur påverkar externa regleringar och vad kan du göra för att vara complient?
Driva digital transformation och integration
- Hur lyckas vi med den digitala integrationen?
- Vilka möjligheter skapar och hur kan chefsjurister dra nytta av AI och blockchain?
Upplägg
I vår nätverksgrupp för Chefsjurister tar vi upp aktuella teman och ämnen för att hitta innovativa lösningar på de utmaningar ni ställs inför i rollen för att nå högre resultat. Utöver den kunskap och kompetens som förmedlas genom erfarenhetsutbytet mellan medlemmarna har vi specialiserade facilitatorer och professionella externa experter med spetskompetens inom de aktuella ämnena.
Varje rollspecifik grupp består av cirka 20 noggrant utvalda personer som är på en jämn strategisk nivå med liknande ansvarsområden och utmaningar. Detta är för att säkerställa att varje medlem får ut maximalt värde av sitt medlemskap i Leaders Alliance.
Medlemskapet löper över 12 månader och inkluderar fem nätverksträffar som utgörs av halvdagar och börjar eller avslutas alltid med en trevlig affärslunch. Vid varje nätverksträff har vi en erfaren facilitator och vid tre tillfällen tar vi in externa experter med spetskompetens inom det aktuella ämnet. För att höja värdet och alltid vara actionorienterade använder vi oss alltid av workshops som metod och inte föreläsningar. Nätverksträffarna äger rum i exklusiva lokaler i centrala Stockholm som inspirerar till kreativitet och innovativt tänkande. Preliminär start är i Q2 2022, exakta datum bestäms dock i enlighet med gruppen för att alla ska ha möjlighet att delta på samtliga träffar under året.
Utöver de fem nätverksträffarna anordnar vi cirka 15-20 events under året där du får möjlighet att träffa och nätverka med övriga medlemmar i Leaders Alliance. Eventen kan exempelvis vara frukostföreläsningar, AW, golftävling, yoga, fotbolls-VM med middag och Leaders Alliance Thursday Lunch den första torsdagen varje månad.
För att säkerställa nivån i grupperna har vi har en urvalsprocess. Vid visat intresse kontaktar vi er för en kortare intervju och för att prata vidare om ett medlemskap i Leaders Alliance.
Kursledare
Facilitator: Victoria Swedjemark, Facilitator på Leaders Alliance
Victoria har arbetat med affärsjuridik i olika roller över tjugo år, varav fjorton år som chefsjurist i tre olika företag, senast på Tele2 där hon ledde ett team på 17 personer, varav flera chefer. Hon har många års erfarenhet från högsta ledningsgrupp och från olika branscher (t.ex. IT/tech, telekom, media, retail och mode) och är affärsdriven, strategisk, brinner för utveckling och nytänkande samt tror på kraften i ledarskapet. Victoria jobbar numera med att hjälpa juridikfunktioner att utvecklas, tex att sätta sin strategi och sin operativmodell och att löpande bedriva verksamheten på ett effektivt och smart sätt.
Extern expert: Tre olika per år som bestäms efter att teman gemensamt har fastställts av gruppen vid uppstartstillfället. Detta för att säkerställa att de externa experterna som tas in besitter rätt spetskompetens inom det aktuella temat.
Ansvarig för gruppen: Carl-Johan Marköö, Leaders Alliance.
Telefon: 073-980 17 20