Kursbeskrivning
I en tid där AI driver både effektivitet och innovation samt förändrar affärslandskapet i grunden är det avgörande att ett företag snabbt kan ställa om och anpassa sin affärsmodell för att fortsatt möta marknadens behov. Lär dig att kombinera kundcentrerade designmetoder med analytiskt tänkande och modern affärsstrategi, allt för att skapa lönsamma och hållbara affärsidéer och affärsmodeller.
Kursens innehåll
Business Design = Scientific Thinking + Design Doing + Business Strategy
Området Business Design har vuxit fram efter att Roger Martin, professor på Rotman School of Management, kopplat ihop ett analytiskt tänkande med ett designfokuserat ramverk för affärsstrategi. I kursen lär du dig bygga mer solida affärsmodeller som utgår ifrån kundernas behov. Kursen i Business Design bygger på ett antal huvudprinciper som vi kommer att gå igenom under kursens gång:
Affärsempati: Handlar om att förstå den egna affären och kombinera den med kundens behov. Vi går igenom hur förändrade beteenden och disruptiva marknadstrender påverkar en verksamhets förutsättningar.
Syntes: Inom ramarna för området syntes går vi igenom hur vi kan konkretisera behov och drivkrafter till värdeerbjudanden och skapa mätbara resultat.
Affärsstruktur: Här går vi från vad till hur. Vi går igenom möjligheten att designa och testa nya affärsmodeller och intäktsgenereringstrategier.
Experiment: Vi testar finansiella prognoser, arbetar med nummerprototyper och går igenom affärsbeslut och implementation av relevanta KPI:er.
Analys: I den här delen går vi igenom vad som skapar långsiktigt värde för målgruppen och samtidigt bygger en hållbar affär över tid.
Utbildningen är utformad så att du får en grundläggande förståelse för:
- Hur huvudprinciperna för Business Design ser ut och används i praktiken.
- Hur du identifierar nya möjligheter och designar nya affärsmodeller.
- Hur du experimenterar med nummer för att motivera affärsbeslut.
Efter att ha genomgått kursen i Business Design kommer du att ha en fördjupad förståelse både för hur du skapar förbättringar, men också kan generera helt nya affärsmöjligheter, som inte bara tilltalar kunder, utan också bevarar sin relevans över tid. Du kommer att bli bättre rustad för att övertygande argumentera för värdet av olika lösningar gentemot ledningsgruppen eller andra beslutsfattare inom er organisation.
Den här kursen har inte ett fokus på specifika produkter eller tjänster utan ser på en produkt och en tjänst som en del av en affärsmodell.
Det här får du
- En process för att tillämpa Business Design
- En koppling mellan designtänkande och affärsstrategi
- Förståelse för Blue Ocean Strategy
- Innovationsmetodik kopplat till affärsmodeller
- Ramverk för hypotesdriven design
- Praktisk tillämpning och feedback
Vem är kursen för?
Kursen vänder sig till dig som är yrkesverksam och i behov att utveckla, optimera eller innovera hela eller delar av er affärsmodell. Den är för dig som vill få en fördjupad förståelse för modern affärsstrategi och hur dess koppling till analytiskt tänkande och designmetodik hänger ihop.
Vi tror att du idag arbetar med design, innovation, upplevelser eller strategiska affärsfrågor:
Designer, som vill förstå ekosystemet runt produkter och tjänster, för att skapa mer relevanta och konkurrenskraftiga lösningar på marknaden. Genom att integrera affärsperspektivet kan du bättre argumentera för dina olika val och lösningar för bli mer övertygande mot beslutsfattare.
Affärsutvecklare eller företagsledare, som söker nya metoder för att skapa konkurrenskraftiga affärsmodeller och metoder som hjälper till att möta de affärsutmaningar som AI medför. Genom att tillämpa principer och strategier från Business Design kan du optimera dina affärsmodeller och anpassa affären till den snabbt föränderliga marknaden.
Innovationsledare eller produktägare, som vill öka förståelsen för hur Business Design kan användas och påverkar företagets produkt- och tjänsteportfölj och hur man kan säkerställa att dessa ligger i linje med marknadens utveckling .
Entreprenör och vill utveckla eller förbättra affärsmodeller för startups eller befintliga företag, för att skapa lönsamma, hållbara och konkurrenskraftiga affärsmodeller.
Konsult inom strategi och affärsutveckling som vill erbjuda dina kunder innovativa lösningar för att förbättra deras affärsmodeller. Genom att tillhandahålla expertis inom Business Design kan du hjälpa dina kunder att navigera genom komplexa affärsutmaningar för att uppnå långsiktiga och hållbara resultat.
Praktisk information
SpråkSvenskaPlatsStartTorsdag 21 novemberSlutTorsdag 21 novemberVanliga frågor
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.
Kursansvariga
Julia Jingrot
Marketing Manager på Qlik
jenny gustafsson
Business Designer på digitalbyrån ted&gustaf.
Jimmy Larsson
Partner & Business Design Director på Gullers Grupp.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Du har flera års yrkeserfarenhet och vi tror att du idag arbetar med design, innovation, upplevelser eller strategiska affärsfrågor.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
28 500 kronor
Studieavgift inkl. moms
35 625 kronor
Övrig information
För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.
Kursdatum
Start online 15 april kl 13:00–16:00.
Avslut online 10 junikl 13:00–16:00.
Obs! Detta är inte återkommande lektionstider på kursen.
Läs längre ned på kurssidan om att "Läsa en distanskurs på Berghs".
Egna studietimmar
ca 10 timmar/veckaKommande kursstarter
Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon
Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...
Läs mer och visa alla kurser med Berghs School of Communication