Kursbeskrivning
Det här är kursen för dig som redan har grundläggande kunskaper inom grafisk formgivning och vill utvecklas strategiskt, konceptuellt och idémässigt. Under den här kursen använder du dina kreativa talanger till att skapa, visualisera och argumentera för att skapa effektiv kommunikation!
Kursens innehåll
Kursen är uppbyggd kring ett uppdrag där du arbetar med ett nystartat (fiktivt) företag med en specifik affärsidé, där kommunikation hjälper din kund att uppnå företagets vision och mission. Din roll blir att att konkretisera och visualisera detta varumärke genom att skapa en strategisk grund och berättelse som varumärket kan kommunicera.
Genom att skapa en strategisk och konceptuell plattform får du möjlighet att med kreativt idéarbete och visualisering arbeta med varumärket i flera reklamkampanjer i olika kanaler. Du får utforska möjligheterna att arbeta digitalt, analogt, rörligt och ljudligt och öva dig i att sälja in och argumentera för ditt arbete.
Under terminen har du hela tiden möjligheter att diskutera ditt arbete och din personliga utveckling med kursansvarig lärare. Återkopplingen på inlämnade arbeten ges i form av inspelade filmer där kursansvarig lärare fokuserar på din utveckling och ditt inlämnade arbete. Alla kursdeltagares inlämnade arbeten och återkoppling finns tillgängliga för samtliga på kursen att ta del av och lära ifrån.
Det här får du
Kursen ger dig fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper inom:
- Grafisk kommunikation
- Corporate Identity
- Branding
- Strategi
- Planering och genomförande av reklamkampanjer
- Kreativa processer
- Presentation och införsäljning av reklamkampanjer
Vem är kursen för?
Den här kursen vänder sig till dig som redan har grundläggande kunskaper inom grafisk formgivning och vill utveckla en strategisk och idégenererande metod för att skapa, dramatisera, visualisera och sälja in effektiv kommunikation.
Idag kanske du studerar eller arbetar som kommunikatör, informatör, originalare, grafisk formgivare, illustratör eller liknande, då är den här kursen bra för dig om du vill ta kliv mot rollen som art director.
Kursstart och avslut på Berghs
På denna kurs samlas vi i våra lokaler i Stockholm vid start och avslut. Dagen inleds med en gemensam lunch i klassrummet och avslutas med en AW tillsammans med alla som läser en 15-veckors distanskurs under terminen. Det är värdefulla tillfällen att träffa din klass och din lärare och bygga nätverk för framtiden!
Praktisk information
SpråkSvenskaPlatsStartTisdag 5 novemberSlutTisdag 5 novemberVanliga frågor
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs. Fler frågor? Chatta gärna med oss!
Kursansvarig
Jan Tillberg
Jan Tillberg, Art Director, Episodform
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande och grundläggande kunskaper inom grafisk formgivning/art direction. Du behöver också ha tillgång till internet och till datorprogram där du kan skapa pdf-, eps- eller jpeg-filer.
Vill du lära dig grunderna i verktygen Photoshop, InDesign och Illustrator så läs mer om vår kurs Design Basics här.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
33 000 kronor
Studieavgift inkl. moms
41 250 kronor
Övrig information
För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan före kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform Canvas, där kursplan och schema finns. Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom.
Kursdatum
Start på Berghs, Bobergsgatan 48 den 21/2
kl 12:00-17.00.
Avslut på Berghs, Bobergsgatan 48 den 5/6
kl 12:00-17:00.
Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.
Lärarledda Zoommöten vid 6-9 tillfällen, lördag eller söndag fm, aviseras 1 vecka innan.
Egna studietimmar
ca 10 timmar per veckaKommande kursstarter
Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon
Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...
Läs mer och visa alla kurser med Berghs School of Communication