Vad är en utbildning inom marknadsföring?
Har du en nyfiken, kreativ och samtidigt god analytisk förmåga? Då är förmodligen en utbildning inom marknadsföring helt rätt för dig. När du går en utbildning inom marknadsföring får du kunskaper inom alla de marknadsaktiviteter som företag gör i form av varumärkesbyggande, försäljning och varumärkeslojalitet. Dagens marknadsföring är inte enbart traditionell reklam och begreppet marknadsföring är både bredare och djupare än så. Alla de aktiviteter som ett företag gör i marknadsföringssyfte oavsett om målet är att hitta nya eller behålla lojala kunder innefattas inom begreppet.
Under en utbildning inom marknadsföring lär du dig arbeta både strategiskt och operativt. Det finns även utbildningar eller kurser inom marknadsföring för dig som redan är yrkesverksam och som vill spetsa din kunskap ytterligare. Detta ger dig rätt förutsättningar för att kunna ta nästa kliv i din roll. Letar du efter en möjlighet att byta bana i arbetslivet är även en utbildning inom marknadsföring en stor möjlighet där du kan ta första steget till en ny karriär.
Vilken utbildning inom marknadsföring ska jag välja?
Om du vill skaffa dig praktiska kunskaper under din utbildning inom marknadsföring kan du välja att gå en kurs inom digital marknadsföring. Under utbildningen får du praktiska kunskaper inom content marketing, digital analys såväl som organisk och betald marknadsföring. Du kan efter utbildningen välja mellan att arbeta som generalist eller att specialisera dig inom ett specifikt område som du har ett extra intresse för. Du knyter dessutom viktiga kontakter med branschen som du har nytta utav när du ska ta steget ut i arbetslivet. Det finns även möjlighet att läsa kurser med specifika inriktningar mot exempelvis sökmarknadsföring inom SEO och SEM, sociala medier eller performance marketing. Detta är perfekt för dig som vill skaffa dig spetskompetens inom ett specifikt område eller vill kompetensutveckla dig i din nuvarande roll som marknadsförare.
Vad kan jag jobba med efter en utbildning inom marknadsföring?
Efter avslutad utbildning inom marknadsföring har du många valmöjligheter när det kommer till inriktningar inom yrket. De allra flesta företag arbetar med marknadsföring i någon form och du har chansen att rikta in dig mot en bransch som känns intressant för dig. Du kan även välja om du vill arbeta i offentlig eller privat sektor och om du föredrar att arbeta inhouse eller på en marknadsföringsbyrå. När du arbetar inom marknadsföring är det vanligt att arbeta i projektform och du arbetar ofta tätt tillsammans med andra team på din arbetsplats. Är du redan yrkesverksam inom branschen har du även möjlighet att utveckla befintliga arbetsprocesser efter att du gått en utbildning inom marknadsföring.
Hur ser arbetsmarknaden ut efter en utbildning till marknadsförare?
För dig som har läst en utbildning inom marknadsföring ser arbetsmöjligheterna goda ut och det råder balans på arbetsmarknaden. Då branschen hela tiden utvecklas så tillkommer även nya yrkestitlar inom marknadsföring vilket leder till nya jobbmöjligheter. För en marknadsförare eller marknadskommunikatör ligger medellönen på 47 400 kr.
Källa: AllaStudier.se, Jobb & Lön